دوربین مداربسته حرارتی
نوشته شده توسط : ادمین

دوربین مداربسته حرارتی به نوعی از دوربین های مدار بسته اتلاق می شود که با اتکا به تفاوت دمایی ایجاد شده در محیط به ضبط تصاویر مبادرت می ورزد . این دوربین ها که ساختاری بسیار شبیه دوربین های مدار بسته معمولی دارند ، در کنار لنز حساس به نور رایج در دوربین های مدار بسته ، دارای لنزی حساس به گرما نیز می باشند . این لنز با داشتن سنسور ها و دیود های حرارتی ، طول موجی را به محیط پیرامون خود ساطع کرده و از طریق تحلیل بازتاب آن به وجود اجسام گرم که در این تابش تغییراتی( تغییر ولتاژ)  را بوجود می آورند ، پی می برد .

 

 جسم مورد مشاهده هرچه گرم تر باشد ، تصویری واضحتر از خود به نمایش می گذارد . از این روست که با کمک این دوربین ، امکان تشخیص خودروی خاموش و روشن ، حیوانی زنده یا مرده و تحرکات انسانی ، حتی در تاریکی متلق و شرایط بد جوی نیز ممکن است .

 دوربین مداربسته حرارتی بر خلاف دیگر دوربین های مدار بسته که تصویری با کیفیت و رنگ های زنده به کاربر خود ارائه می دهد ، تصویری با کیفیت کم و سیاه سفید  اما با قدرت تفکیک بالا حتی از پشت  شیشه فلوت های کوالیتی   شیشه دکوراتیو  دوجداره نشان می دهد .

بطور مثال کاربر این دوربین توانایی شمارش افراد تحت پوشش دوربین مداربسته حرارتی را دارد ، اما امکان تشخیص چهره این افراد میسر نیست ، از این روی دوربین مداربسته حرارتی در اماکنی کاربرد بیشتری دارد که نیازمند بالاترین حد امنیت هستند ؛ از مهمترین این اماکن می توان به نیروگاه ها ، پالایشگاه ها ، انبار های تسلیحات و پادگان های نظامی ، فرودگاه ها ، آزمایشگاه های شیمیایی و خطرناک اشاره کرد که حضور جانداران  ( از جمله انسان ) باعث بروز اتفاقات ناگواری می شود ، از سوی دیگر به کمک این ادوات از خرابکاری های احتمالی نیز در امان می مانند . شناسایی های جنگی و پلیسی ، پیدا کرد محل حریق یا گمشده ای در فضایی وسیع ، ثبت و ضبط مستندات در شب و ... از دیگر کاربردهای دوربین مداربسته حرارتی می باشد .

تصاویر دوربین مداربسته حرارتی زمانی قابل قبول و اتکاست که بتوان اطلاعاتی را از روی آن استخراج کنیم که این اطلاعات عبارت اند از تشخیص یک جسم به عنوان هدف ، تشخیص ابعاد آن ،  تعیین نوع هدف ( مثلا تمییز این مطلب که هدف در صورت احشام بودن ، گوسفند است یا قاطر ) و تشخیص صحیح این جسم در میان هم خانواده های خود ( به عنوان مثال در صورتی که خودرویی را به عنوان نمونه مشاهده کنیم ، مدل آن قابل حدس باشد ) . دوربین مداربسته حرارتی که بسیار گران قیمت نیز می باشند ، در صورت ارائه فاکتور های فوق بسیار مفید واقع می گردند .





:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: